torsdag 20. august 2015

Et Stor-Kristiansand


Min holdning har alltid vært at vår kommune kan tjene på en kommunesammenslåing når det gjelder en del tjenester. Det gjelder først og fremst innen helseområdet og innen spesialisttjenester som barnevern. Jeg har likevel vært skeptisk til de demokratiske modellene, som ingen utredninger har giddet å bry seg om, som ikke ivaretar godt nok det lokale nivået.
Dersom man skal slå seg sammen med større kommuner så må man sikres lokal representativitet på et større nivå samt at man også må kunne få stor innflytelse på lokalsamfunnet. Min bystyrekollega Helge Røed  lanserte i fvn på torsdag en modell for dette. Og modellen ivaretar mye av det som har vært mine innvendinger. Det er virkelig verd å diskutere, selvfølgelig innad i mitt eget parti, men også i samtaler med de andre kommunene. Dette er veldig spennende og Helge fører diskusjonen og arbeidet i kommunereformen et skritt videre. Sammen med at ordfører i Lillesand nå har gått ut å sagt at han ønsker sammenslåing med Kristiansand er vi nå kommet i en ny og spennende fase av kommunestrukturdebatten her i Lillesand.


Artikkel om Helge Røeds forslag
Vidar Udjus; nå begynner alvoret


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar