Når avisenes kommentatorer begynner å adoptere sosiale mediers språk og logikk svekkes pressens rolle som fjerde statsmakt. I sin iver etter å konkurrere med Sofie Elise er enkelte politiske kommentatorer så slurvete, og ja slarvete, på sosiale medier at det svekker deres faglige troverdighet. Dette blir politikkens problem - og dermed til sjuende og sist alles problem.
Det politiske kommentariatet i landets riks- og regionpresse
har vokst seg dominerende de siste årene. Kommentarene er ofte meningsbærende
men likevel oftest fundert i god journalistikk og underlagt Vær Varsom
Plakaten. For at pressen skal bevare sitt samfunnsoppdrag er det sterke retningslinjer
for å sikre at det ikke er personlige bindinger mellom maktinstitusjoner. Men
enkelte kommentatorers narsissistiske påfugl-gen utfoldes i sosiale medier og er
i liten grad problematisert som den demokratiske utfordringen det kan være.
Jeg ønsker å trekke frem to eksempler på slurv og slarv.
Eksemplene handler ikke om krenkelser, ikke om presseetiske overtramp. Men de
handler om en tone og utspill fra gode pressefolk som dersom de er
representative - og det tror jeg dessverre at de er - sakte men sikkert beveger
kommentatorene vekk fra det som er deres opprinnelige rolle: å tydeliggjøre og
nyansere nyhetsbildet.
Etter valget ble det produsert mange kronikker og analyser
både om hva som gikk galt for Arbeiderpartiet, og hva som foregikk i
Stortingets nye gruppe forut for konstitueringen. Mange av fremstillingene vet
jeg virket totalt fremmed for partivenner både i sentralstyret og i gruppa. Men
når det trykkes VG-ledere om hva som er påstått grunnlag for en maktkamp, så
regner man med at det ligger mange timers samtaler og arbeid bak en slik
kommentar fra landets største avis. Når Kjetil Alstadheim i DN skriver ut denne tweeten, er
det derimot uten referanse til noen som helst informasjon.
Det er blitt vanskelig å nå fram med god kvalitetsinformasjon.
Mediehusene sliter med å finne nye bærekraftige forretningsmodeller for god og
kritisk nyhetsjournalistikk. Riks- og regionalaviser sliter fortsatt med
overgang fra avis til digitale plattformer og med å finne gode forutsigbare
inntektskilder. Omstillingen til ny plattform, samtidig som man parallelt
sliter med å også ha utgifter til å produsere på gamlemåten, kan være forbigående
men tar lenger tid enn det noen av oss hadde trodd. Og politikken har like
store utfordringer med å finne nye verktøy og incentiver for å styrke og bevare
kvalitetsjournalistikk.
Mens presse-norge famler seg gjennom overgangsalderen er jeg
redd at andre produsenter av informasjon, meningsinnhold og ytringer
utkonkurrerer god journalistisk produksjon. I Facebook, blogg og andre sosiale
medier spres HRS, Document.no og Vampus-ytringer i god blanding med rene
journalistiske produkter hvor det som regel fremdeles er en redaktør med et
samfunnsoppdrag. Det er blitt vanskelig å skille journalistikk fra semi-profesjonell
meningsproduksjon.
Poenget er at redaksjoner bruker sosiale medier og
spredningsplattformer for å spre sine analyser, som i utgangspunktet skal
hjelpe oss lesere til klokere mennesker. Problemet oppstår når man i samme
plattform nærmest umerkelig blander dette med fjas og personlige
meningsytringer. Da blir skillet mellom det private og presse visket ut og vi
mister til slutt tilliten til pressen som en god kilde til informasjon. Dersom
det skjer går jeg heller egne steder. Til mitt eget lille ekkokammer og finner
informasjonen som passer meg – uten å bli særlig korrigert av felleskapet.
Dersom medie-offentligheten blir ytterligere fragmentert, og
flere mister tillit til den generelle gode journalistikken, eller ikke klarer å
definere den lenger, mister vi vår felles offentlighet. For politikkens virke,
og for vårt demokrati, er denne allmenningen utrolig viktig.
Norsk presse går tilsynelatende utenom bøygen - selv når utfordringene
står i kø. Men paradokset vokser seg sprekkeferdig når man på den ene siden,
som Aftenposten, går til krig mot Facebook og på den andre siden blir som
sosiale medier selv i fete typer. Det er en grunnleggende mangel når pressen
ikke selv ser at de ikke skal bli som sosiale medier men faktisk sosiale
mediers motkraft.
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar