Kanskje er
årsaken til at vi ikke har en klar politisk ledelse fra Sørlandet at vi selv
ikke unner noen å ha en slik rolle? Kanskje er vi ikke rause nok til å gi noen
rommet som politisk leder for landsdelen.
Dagrunn Eriksen
Et eksempel som kan tyde på dette er Vest-Agder Krfs vraking
av Dagrunn Eriksen som stortingskandidat.
Dagrunn Eriksen har i flere år markert seg som en nasjonal politiker. Hun har
også helt klart, gjennom sitt nestlederverv, stor tillitt i
organisasjonen. Likevel var man lokalt
misfornøyd med Eriksens manglende tilstedeværelse regionalt. Det var ikke godt
nok at Eriksen hadde kommet seg til elitedivisjonen i rikspolitikken.
Raushet og heftig
debatt
Det er mulig at Krf hadde sine saklige grunner som ikke
nådde offentlighetens lys. Min oppfatning er at man ikke våget å ta debatten om
hva man var misfornøyd med.
Et annet eksempel på debatten som ikke ble noe av, var den
mulige hanekampen mellom Arne Thomassen og Svein Harberg i Høyre. Uavhengig av
hva man måtte mene om Harbergs innsats, så var det tydelig gjennom personstemmene ved kommune- og
fylkestingsvalg at Thomassen er den mest populære politikeren i landsdelen. Dette kan ikke ha vært oversett internt i Høyre.
Men man velger likevel bort å sikre en tydelig og markert og populær politiker
plassen som første stortingskandidat for
å unngå en mulig rivalisering om kandidaturet.
Her mener jeg at Høyre, gjennom å sky debatt, kan ha glippet muligheten
for å få en markant politisk leder som kunne blitt representant for mer enn
sitt parti.
Ikke minst i mitt eget parti, Arbeiderpartiet, er det flere
fra min del av Aust-Agder som har påpekt at takhøyden for intern debatt er for
lav, og at kriteriene for å få en framskutt posisjon ikke nødvendigvis går på evnen
til politisk innflytelse. Freddy de Ruiter har hatt flertall i
nominasjonsmøtene. Men hans støtte er sterkt geografisk betinget, og han
mangler helhetlig støtte til å bli båret fram av hele partiorganisasjonen.
Man kan også spørre seg hvor grundig prosessen rundt
nominasjonen av Grundekjøn har vært. Her har man kanskje slurvet med å samle
regional støtte rundt kandidaturet. Ordførervervet i Kristiansand er også et verv
som regional leder. Mye tyder på at Grundekjøn mangler støtte fra Høyres
ordførerkollegium i Agder
Fra kritikk til
innhold
Det offentlige ordskiftet er først raust i sin riktige
betydning når det er rom for saklig og god debatt, til og med kritikk, om og med politikere. Dersom det oftere er rom for dette,
er det mulig at kritikken også kan være saklig og ikke utelukkende personlig,
slik tilfellet dessverre ofte er i dagens offentlige klima.
Jeg våger å påstå at vi er ganske dårlig på å ta imot kritikk
som kommer i offentligheten. Et eksempel
er tiggerdebatten i Kristiansand. Nærmest i startgropa for debatten ble det en
debatt om debatten. Viktigst ble det å diskutere hva som var mulig å si i en
slik debatt og å belære hverandre om generell dannelse. Av samme karakter er
debatten om morsrollen. Debatten er polarisert hvor de største oppslagene
kommer rundt de mest kontroversielle uttalelsene. Vi har ikke kultur for å kunne se bort fra retorikk
og i stedet fokusere på innhold.
Det sies at det er gjennom uenigheter og friksjon at
endringer skapes, her på Sørlandet fører det ofte til personkrangel eller
redaksjonelle overskrifter som «bitter strid mellom sentrale politikere»
Ensomme politikere
Forrige uke hadde NHO sin årskonferanse. Det som ble mest synlig
i den uka, og i ukene før konferansen, er at Kristin Skogen Lund seiler opp som
en politisk leder. Hun setter politisk dagsorden. Hun har en veldig dyktig organisasjon bak
seg. NHO har tydeligvis bestemt seg for å satse på sin leder. Skogen Lund er dyktig,
samtidig som hele NHO gjør Skogen Lund dyktig. Hele organisasjonen bygger opp
under sin leder.
Gjør vi slik med våre politiske ledere her på Sørlandet? Har
politikere et godt apparat rundt seg når de går ut med politiske utspill? Mange
av de utspill som nå kommer i kronikker og som utspill på sosiale medier fra
vår Agderbenk er ofte preget av å være soloutspill. Har vi gode nok prosesser som resulterer at vi faktisk velger ”de beste
blant oss». Og medfører valget av dem at vi bygger disse opp og står samlet bak
dem?
Dyktige påvirkere
I stedet for å vente på en politisk Messias - den ene sterke
lederen - kan vi i Agder dyrke frem de gode politikerne. Vi rundt må da bli bedre
til å dyktiggjøre dem. Partiene selv må bli bedre på å ha åpne diskusjoner om kandidatur
slik at kamp om verv blir en selvfølge. Da sikres forankringen som holder den dagen personen
blir valgt og for perioden videre. Næringsliv
og det offentlige bør lære av Kjell O.Johannessen og profesjonalisere myndighetspåvirkning.
Kommunikasjonsbransjen, ledet av First House, påvirker politiske prosesser.
Denne bransjen bør ikke ha monopol på denne kompetansen.
Dersom vi får en ny struktur rundt det å jobbe fram ledere og
posisjoner i regionen, vil vi kunne endre en kultur rundt det å bygge opp
politiske ledere. Kanskje kan vi da samles om gode kandidater og unne dem
rollen som toneangivende politikere for regionen.
innlegget er trykket i Fvn 22.01.14
innlegget er trykket i Fvn 22.01.14
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar