tirsdag 2. september 2014

Naturskjønne omgivelser rundt Flørenes og Skifjell kan bli bygget ut


Siste halvår har politikerne arbeidet med å revidere kommuneplan som endelig vedtas før dette bystyret går av. Vi ber innbyggerne følge nøye med i denne prosessen. For her er det stor uenighet mellom Høyre og Arbeiderpartiet Og den store uenigheten handler om fremtidig utbyggingsstrategi i Lillesand kommune.

I forrige kommunestyreperiode vedtok vi kommuneplan hvor følgende strategi ble lagt:

  1. Fortetting i og rundt sentrum

  2. Utbygging langs aksen gamle E-18 fra Kalvell til Sangereid

  3. Dyvik

Tanken og debatten rundt det å bygge ut langs gamle E-18 var at her er det allerede infrastruktur på plass. For utbyggere og kommune betyr dette lavere kostnader. I tillegg var det også et tema at dette område var langs kollektivaksen. Når planen ble vedtatt forrige periode oppfattet vi at det var unison enighet om denne strategien

Det oppsiktsvekkende er nå at Høyre ønsker å utvide bredden i denne kollektive aksen. Nå skal den gjelde helt fra ny E-18 og helt ut til sjøen. Blir dette endelig vedtatt innebærer det at det kan komme forslag om boligområder som vil ligge langt utenfor kollektivaksen. Dette er uheldig spesielt for klima og miljø men også for kommunens økonomi som må bære kostnadene for tilretteleggelse av ny infrastruktur.

Etter at Høyre utvidet bredden på kollektivaksen ble det åpnet for innspill til nye boligarealer. Det kom flere innspill. Høyre foreslo konsekvens-utredet to store områder som vi mener er svært kontroversielle i forhold til klima og mijø. Områdene er på Flørenes og området mot Skifell. Begge ligger i naturskjønne omgivelser og er flotte turområder. For Arbeiderpartiet har det vært helt uaktuelt å bruke ressurser på så kontroversielle turområder.

Lillesand kommune har allerede en stor boligreserve, potensielt på ca 2000 boligenheter. Vi har ikke et reelt og faktisk behov i kommunen for flere boligområder.

De overordnede politiske føringer har som mål å redusere bilbruken. Leder av planutvalget, Ragnar Langfeldt, har i denne perioden innført en ny definisjon av begrepet kollektivtransport og ment at kollektivtransport også kan være når flere sitter i bil sammen. Er denne definisjonen forankret i Lillesand Høyre?

Arbeiderpartiet mener at det fortsatt er naturlig å utvikle Lillesand i sentrum og i aksen gamle E-18. Det betyr at de boliger som bygges i denne aksen ligger i gangavstand til kollektiv transport.

 Innlegget er trykket i LP 02.09.2014 signert Leif Vagle og Cecilie Knibe Hanssen (AP)

 

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar