Siste halvår har politikerne arbeidet med å revidere
kommuneplan som endelig vedtas før dette bystyret går av. Vi ber innbyggerne
følge nøye med i denne prosessen. For her er det stor uenighet mellom Høyre og
Arbeiderpartiet Og den store uenigheten handler om fremtidig utbyggingsstrategi
i Lillesand kommune.
Innlegget er trykket i LP 02.09.2014 signert Leif Vagle og Cecilie Knibe Hanssen (AP)
I forrige kommunestyreperiode vedtok vi
kommuneplan hvor følgende strategi ble lagt:
- Fortetting i og rundt sentrum
- Utbygging langs aksen gamle E-18 fra Kalvell til Sangereid
- Dyvik
Tanken og debatten rundt det å bygge ut langs gamle E-18 var
at her er det allerede infrastruktur på plass. For utbyggere og kommune betyr
dette lavere kostnader. I tillegg var det også et tema at dette område var
langs kollektivaksen. Når planen ble vedtatt forrige periode oppfattet vi at
det var unison enighet om denne strategien
Det oppsiktsvekkende er nå at Høyre ønsker å utvide bredden
i denne kollektive aksen. Nå skal den gjelde
helt fra ny E-18 og helt ut til sjøen. Blir
dette endelig vedtatt innebærer det at det kan komme forslag om boligområder
som vil ligge langt utenfor kollektivaksen. Dette er uheldig spesielt for klima
og miljø men også for kommunens økonomi som må bære kostnadene for
tilretteleggelse av ny infrastruktur.
Etter at Høyre utvidet bredden på kollektivaksen ble det
åpnet for innspill til nye boligarealer. Det kom flere innspill. Høyre foreslo
konsekvens-utredet to store områder som vi
mener er svært kontroversielle i forhold til klima og mijø. Områdene er på Flørenes og området mot Skifell. Begge
ligger i naturskjønne omgivelser og er flotte turområder. For Arbeiderpartiet har
det vært helt uaktuelt å bruke ressurser på så kontroversielle turområder.
Lillesand kommune har allerede en stor boligreserve,
potensielt på ca 2000 boligenheter. Vi har ikke et reelt og faktisk behov i
kommunen for flere boligområder.
De overordnede politiske føringer har som mål å redusere bilbruken. Leder av planutvalget, Ragnar Langfeldt, har i denne
perioden innført en ny definisjon av begrepet kollektivtransport og ment at
kollektivtransport også kan være når flere sitter i bil sammen. Er denne
definisjonen forankret i Lillesand Høyre?
Arbeiderpartiet mener at det fortsatt er naturlig å utvikle
Lillesand i sentrum og i aksen gamle E-18. Det betyr at de boliger som bygges i
denne aksen ligger i gangavstand til kollektiv transport.
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar