Oppvekstutvalget i Lillesand jobber i dette halvåret med tre
store saker av stor betydning for læringsmiljø og oppvekstvilkår:
-Helhetlig tjenestetilbud for barn og unge
-Skolestruktur
-Felles kvalitetsplan for barnehage og skole
Oppvekstutvalget jobber for at brukere,
tjenesteutøvere og politikere deltar aktivt i de tre sakene. . Dette gjør at politiske
innspill blir tatt underveis, bearbeidet og diskutert i en bredt sammensatt
gruppe. Etter en bred prosess, og utarbeidelse av et solid grunnlagsmateriell,
vil et samlet bystyret behandle sakene og gjøre sine politiske valg.
Arbeidet med å forbedre det helhetlige
tjenestetilbudet for barn og unge startet etter forslag fra opposisjonen i
budsjettbehandlingen. Forskning viser at det ikke skorter på tiltak for barn og
unge, men at tiltakene ofte er dårlig koordinert, og dermed mister sin
virkning, spesielt for de som trenger sammensatte tjenester. Derfor er det
svært gledelig at et bredt faglig sammensatt team jobber med løsninger for å
forbedre tjenestetilbudet til barn og unge.
Gjennomgang av ny skolestruktur er også en sak bestilt
av oppvekstutvalget (PP) gjennom budsjettbehandlingen. Dette arbeidet er viktig
i forhold til utbygging av kapasiteten på barnetrinnet i sentrum og
ungdomskoletrinnet. Dette vil også være viktig i et byutviklingsperspektiv.
Oppvekstpolitikerne har nå for første gang vært med på
startskuddet i arbeidet med en kvalitetsplan. Her har utvalget startet med
innspillsrunder som tas videre av tjenesteyterne. I dette arbeidet er tas
mange politiske valg i forhold til hvordan skolen jobber helhetlig og
forebyggende med læringsmiljø – enkelttiltak for å forhindre eller rette
uønskede situasjoner og kontrollmekanismer.
Enkeltsaker og gode ideer tar oppvekstutvalget mer enn
gjerne til diskusjon og behandling. Vi tar blant annet opp polenturer og
evaluering av tilbudet på Langemyr på neste møte. Når det gjelder
forslaget om fleksibel ferie så er det allerede vurdert lokalt. Og mye av
årsaken til at få benytter seg av muligheten er nok at forutsetter en krevende
omstilling. Evalueringen viser også at det ofte ikke gir mindre fravær. Kanskje
det er et godt forslag som best egner seg på nasjonalt plan?
Som politiker blir jeg mest begeistret av de forslag
som svarer på et behov som samfunnet har, en sak som vil løse et problem eller
som vil øke kvaliteten på våre tjenester. Når det gjelder skole brenner vi alle
i utvalget for tiltak som gir økt læringsutbytte.
Utvalget har valgt en arbeidsmetode som
innebærer gode prosesser som involverer flere. Arbeidsmetoden ekskluderer
ikke på noen måte muligheten til å få frem politiske skillelinjer og muligheten
til å ta ulike verdivalg. Det blir ikke mindre politisk selv om saken har
vært en del av en bred prosess.
Innlegget er trykket i LP 12.02.16
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar