I tillegg
til å etablere akutte tiltakspakker til de regionene som nå sliter mest bør man
også utvikle en mer bærekraftig regional politikk. Da skaper man grobunn for omstilling
og vekst i hele Norge. Samtidig avlastes Oslo, som er Europas raskest voksende
by, for sine voksesmerter knyttet til infrastruktur og manglende boligarealer.
Det er vanskelig
å vedta hvilken næring som skal bli den nye oljen, men det er ikke umulig. Det har
vi lært blant annet fra Houston og oljekrisen på åttitallet. Det offentlige og
det private gjorde noe så uamerikansk som å slå seg sammen og satset på 5-6 næringer.
Ikke alt ble til gull. Men Houston er i dag IT-by nr 2 etter San Fransisco og
helsesektoren er nr to i USA etter Boston. Nå er Texas til og med vindmølle-stat nr 1!
Fortsatt er Houston «Energy Capital of the World», men de har altså fått flere
ben å stå på.
Et mer hjemlig og kanskje mer anvendbart eksempel er hvordan den
norske stat tok en aktiv rolle i oljeeventyret og hvordan de definerte
Stavanger som oljehovedstad. For å sikre nasjonale verdier og for å være en
pådriver for utvikling av en næring ble Statoil og Oljedirektoratet etablert.
Dette var også en genistrek for regional utvikling. Statoil og Oljedirektoratet
fikk hovedsete i Stavanger og var en sterk medvirkende årsak til Stavangers
nødvendige omstilling. Kan vi gjøre samme grep igjen, i en annen næring?
Victor
Norman
Som minister flyttet Victor Norman 7 statlige institusjoner og 900
statlige arbeidsplasser fra Oslo og ut til regionene. Begrunnelsen for dette
var å ta hele landet i bruk og tilby sårt tiltrengte kompetansearbeidsplasser
til mindre byer. Lite tyder på at jobben blir gjort annerledes i regionene enn
om de skulle vært i hovedstaden.
Dagens regjering har ikke videreført denne tankegangen i stor nok
utstrekning. Nasjonalt utgjør statlige arbeidsplasser 14 % av sysselsettingen,
i Agder utgjør den bare 9%. Av nye statlige arbeidsplassene som er opprettet av
denne regjeringen viser målinger fra 2013 og 2014 at nesten halvparten er plassert
i Oslo. Dette verktøyet for å spre kompetansearbeidsplasser over hele landet
blir ikke godt nok utnyttet. Ikke minst bør dette følges opp i oppgavemeldingen
til fylkeskommunene som er på trappene.
Legg ned Riksteateret
«Der ingen skulle tru at nokon kunne bu» er et populært program
som støtter inntrykket av at det gode liv er på landet og ikke i byen. Men vi
vet, av levekårsstatistikken, at det er gode liv faktisk er i byen. Der har
folk i gjennomsnitt høy utdannelse, god inntekt og tilgang på opplevelser. Mens
vi i små kommuner, gjerne innlandskommuner slik vi har flere av i Agder, sliter
med dårlige levekårsindekser. Min påstand er at vi nå er ferdig med
nasjonsbyggingen. Oslo skal så klart være hovedstad, og så klart ha store
kulturinstitusjoner, men dersom man skal ha fokus på at kultur i seg selv er
egnet for å få borgere til å bli mer samfunnsengasjerte og samfunnsbevisste,
bør man bruke kulturen som middel for å styrke samfunnsengasjementet i hele Norge.
De senere dagers synliggjøring av hvor kunststipendmidler går, og av hvem de blir tildelt (begge svar er folk i Oslo) er bare et alt for godt bilde på at liten institusjonell tetthet til regionene og at ressurstilgangen på kompetanse og midler er svært skjevfordelt.
Den kanskje tydeligste skjevheten mellom Oslo og resten av landet
opplever nettopp resten av landet gjennom medieoffentligheten, som er svært
sentrert innenfor ring 3. Denne ensartede norske offentligheten har nok kanskje
sin årsak både i den velkjente Osloarrogansen og i en faktisk mangel på gode bidragsytere
fra regionene. Det blir uansett en selvforsterkende ond sirkel når en ikke
helhjertet går inn for å styrke kompetansen og øke tilgangen på kvalitet og
kunnskap i regionene. Da blir kompetansen lav og kulturen fattig, også til
syvende og sist i Oslo.
Likestill
kunnskapsinstitusjoner
Det er ikke bare tildeling til kulturmidler som er skjevfordelt.
Også fordeling av forskningsmidler, både innen NFR og innen grunnfinansiering
til universitetene er skjev. 90% av offentlige forskningsmidler går til
områdene rundt Oslo, Bergen, Trondheim og Tromsø. Paradoksalt nok ligger 70% av
landets næringsvirksomhet og offentlig næringsvirksomhet utenfor disse
områdene.
kjevfordelingen blir ofte
forklart gjennom historiske årsaker og at Norge er et lite land som ikke kan
satse bredt på alt.
At Norge er lite kan ikke legitimere at enkelte
forskingsinstitusjoner skal få konkurransefortrinn eller være en begrunnelse
for at små institusjoner ikke kan bli verdensledende. MIT- en forsknings og
utdanningsinstitusjon i Boston, er på størrelse med Universitetet i Agder.
Denne institusjonen produserer jevnt over 20 nye firma årlig. 85 personer som
har studert eller forsket på MIT har fått nobelpris innen sitt fag. Dette
klarer de i en by som har flere verdensledende kunnskapsinstitusjoner, en
tetthet på over 70 universiteter og høyskoler, i en by på størrelse med Oslo og i en stat på størrelse med Norge.
Like viktig som å satse på spesialisering, og bli verdensledende,
bør man satse på forskning som er samfunnsrelevant og forskning som lar seg
transformere til anvendt kunnskap i bedrifter og offentlig sektor. Gjerne der
hvor virksomhetene faktisk er.
God regional politikk er god nasjonal politikk.
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar