fredag 6. januar 2017

ATP utvalget – udemokratisk supperåd av stor betydning

Dagens ATP utvalg har så uoversiktlige prosesser at det ikke lar seg begripe av en vanlig folkevalgt. Et utvalg som i utgangspunktet fungerte positivt som fordelingsorgan av belønningsmidler for kollektivløsninger i Kristiansandregionen har fått et sekretariat som fungerer som en stat i staten. Folkevalgte og demokratiske prosesser er satt totalt på sidelinjen.

Organiseringen mellom fylkeskommunene og kommunene med og rundt Kristiansand startet i 2010. ATP- utvalget disponerte belønningsmidlene samt bidragene fra kommunene og skulle bidra i oppfølging av midlene i "myk pakke", som er en del av Samferdselspakke I i Kristiansandsregionen, som skulle gå til gang og sykkelveger samt tilretteleggingstiltak for kollektivtrafikken.

Hovedvekten av det som nå skjer i utvalget er tilretteleggingen rundt ny bymiljøavtale. Arbeidet gjør ATP-utvalget sammen med de som egentlig eier prosjektet: Kristiansand kommune, Vest-Agder fylkeskommune og Statens vegvesen. Min intuitive tro på at dette samarbeidet ble etablert er at en bymiljøavtale har stor betydning også for Lillesand, Birkenes, Vennesla, Søgne og Songdalen.

Men selv om der er etablert et utvalg hvor våre fremste folkevalgte sitter, og selv om der er fagråd fra alle kommunene og et engasjert rådmannsutvalg, så er saksbehandling i ATP-utvalget helt blottet for demokratisk behandling.

Vår ordfører i Lillesand, Arne Thomassen, får sakspirer til utvalget 5 dager før han skal på styremøter. På de dagene har han ingen mulighet til å sikre seg en demokratisk diskusjon, eller noen form for kvalifisert støtte fra bystyret, før han møter i utvalget. I praksis vil det si at vi i Lillesand aldri får vite, eller ytre oss, om sakskartet i utvalget. Hva er da poenget?

Jeg er blitt fortalt av min rådmann at både rådmannsutvalget og fagrådet i ATP har bedt ATP sekretariatet legge opp til en saksbehandling som er i tråd med demokratiske prinsipper. Så langt er ingenting skjedd. Mest sannsynlig fordi ingen utover Kristiansand kommune og fylkeskommunen har instruksrett overfor sekretariatet som jobber med bymiljøavtalen. Det eneste vi får tildelt ut i kommunene er mulighet til å gi et høringssvar i saker som er langt fremskredet.

Hele arbeidsfordelingen mellom kommuner, fylket, ATP og administrasjoner er totalt uoversiktlig når det gjelder areal- og transportplanlegging. Som folkevalgt i Lillesand kommune gis jeg ikke adgang til å få en oversikt over dette i sakskartene som kommer til meg.

En bymiljøavtale er utrolig viktig for miljø, klima og for gode kollektivtransportløsninger, i hele Kristiansandregionen. Når vi politikere i kommuner rundt Kristiansand ikke blir deltakende, og bare i beste fall høringsinstans, kan det neppe forventes engasjement eller lojalitet til bymiljøavtalen. Når viktige avtaler om bom og kollektivløsninger skal diskuteres ender vi da bare opp med proteksjonistiske diskusjoner og dårlig forankrede avtaler.

Mitt klare råd til min ordfører er at han nekter å behandle saker i utvalget før saken har blitt behandlet i eget bystyre. Dette kan ikke fortsette og må ta slutt. Nå.

 

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar