Organiseringen
mellom fylkeskommunene og kommunene med og rundt Kristiansand startet i 2010. ATP- utvalget disponerte belønningsmidlene samt
bidragene fra kommunene og skulle bidra i oppfølging av midlene i "myk
pakke", som er en del av Samferdselspakke I i Kristiansandsregionen, som
skulle gå til gang og sykkelveger samt tilretteleggingstiltak for kollektivtrafikken.
Hovedvekten av det som nå skjer i
utvalget er tilretteleggingen rundt ny bymiljøavtale. Arbeidet gjør ATP-utvalget
sammen med de som egentlig eier prosjektet: Kristiansand kommune, Vest-Agder
fylkeskommune og Statens vegvesen. Min intuitive tro på at dette samarbeidet
ble etablert er at en bymiljøavtale har stor betydning også for Lillesand, Birkenes,
Vennesla, Søgne og Songdalen.
Men selv om der er etablert et
utvalg hvor våre fremste folkevalgte sitter, og selv om der er fagråd fra alle
kommunene og et engasjert rådmannsutvalg, så er saksbehandling i ATP-utvalget
helt blottet for demokratisk behandling.
Vår ordfører i Lillesand, Arne
Thomassen, får sakspirer til utvalget 5 dager før han skal på styremøter. På de
dagene har han ingen mulighet til å sikre seg en demokratisk diskusjon, eller
noen form for kvalifisert støtte fra bystyret, før han møter i utvalget. I
praksis vil det si at vi i Lillesand aldri får vite, eller ytre oss, om
sakskartet i utvalget. Hva er da poenget?
Jeg er blitt fortalt av min rådmann
at både rådmannsutvalget og fagrådet i ATP har bedt ATP sekretariatet legge opp
til en saksbehandling som er i tråd med demokratiske prinsipper. Så langt er
ingenting skjedd. Mest sannsynlig fordi ingen utover Kristiansand kommune og
fylkeskommunen har instruksrett overfor sekretariatet som jobber med
bymiljøavtalen. Det eneste vi får tildelt ut i kommunene er mulighet til å gi
et høringssvar i saker som er langt fremskredet.
Hele arbeidsfordelingen mellom
kommuner, fylket, ATP og administrasjoner er totalt uoversiktlig når det
gjelder areal- og transportplanlegging. Som folkevalgt i Lillesand kommune gis
jeg ikke adgang til å få en oversikt over dette i sakskartene som kommer til
meg.
En bymiljøavtale er utrolig
viktig for miljø, klima og for gode kollektivtransportløsninger, i hele
Kristiansandregionen. Når vi politikere i kommuner rundt Kristiansand ikke blir
deltakende, og bare i beste fall høringsinstans, kan det neppe forventes
engasjement eller lojalitet til bymiljøavtalen. Når viktige avtaler om bom og
kollektivløsninger skal diskuteres ender vi da bare opp med proteksjonistiske
diskusjoner og dårlig forankrede avtaler.
Mitt klare råd til min ordfører
er at han nekter å behandle saker i utvalget før saken har blitt behandlet i
eget bystyre. Dette kan ikke fortsette og må ta slutt. Nå.
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar