Uten å innføre sensur bør våre barn og ungdommer spares for
det digitale søppelberget vår generasjon har samlet opp. Noen må vaske
internett-gatene rene slik at våre unge kan skille reell
informasjon fra manipulasjon og propaganda
Den digitale revolusjonen har gitt oss mange nye muligheter
og utfordringer. De siste par åra har vi begynt så smått å diskutere hva den
polariserte diskusjonen i vår nye utvida offentlighet gjør med oss. Diskusjonen
som har vært rettet om og mot barn har dreid seg om mobbing og om å skjerme barn
fra grov vold og pornografi. Men har vi spurt oss selv hvordan den nye
medieoffentligheten, sosiale medier og «fake-news» gjør med barns følelse av å
være en del av felleskapet?
En trygg familie, en god skole og et tilgjengelig nærmiljø
er viktig for et barn for å føle seg som en deltager framfor å være bare
tilskuer. Å skape trygge barn kan også handle om å gi dem tilhørighet i et
større fellesskap. Media, gjennom alle sine plattformer, er med på å skape en
felles allmenning hvor vi alle kan søke så noenlunde lik
virkelighetsforståelse. Både den negative utviklingen i sosiale medier og klikk-journalistikken
polariserer og lager virkelighetsbobler som utfordrer følelsen av en felles
allmenhet. Ryker allmenningen kan felleskapsbånd som f.eks nasjonalfølelsen
ryke.
Lenge har vi sett at kanaler som Facebook, SnapChat og
Instagram har en egen egenskap til å forsterke sosial isolasjon. Det er et
nokså åpent forskningsmessig landskap hva den digitale revolusjonen gjør med
barns relasjoner til hverandre, men
flere har påpekt en sammenheng mellom ensomhet og høy bruk av sosiale medier.
Det er lettere å iscenesette seg selv med en oppdatering eller filtrert bilde
enn å ha virkelig interaksjon og relasjon med virkelige mennesker. For personer
med høy sosial kompetanse er sosiale medier et supplement i et ellers aktivt
liv med andre. For personer som er en del av en ikke-fungerende familie eller
et dårlig klassemiljø kan sosiale medier snarere være med på å forsterke
avstanden til virkelige personer og samfunnet ellers.
Sett i lys av at sosiale medier har like gode egenskaper til
å svekke som å styrke virkelige sosiale bånd bør innhold, og spredningsgrad av
innhold, i sosiale medier har politisk interesse. Det er urovekkende å lese forskningsrapporter
som viser at spredning av falske nyheter spres raskere enn virkelige nyheter.
Politikerens rolle blir ikke bare å tette de skattemessige smutthullene
Facebook og Google har benyttet seg av. Facebook-skandalen hvor Cambridge Analytica
hadde misbrukt privatopplysninger til 50 millioner brukere viser ikke bare at
tilgangen til privat informasjon bør reguleres bedre. Også regulering på
spredning av digitalt søppel presser seg frem når vi ser hvor stor plass den
tar - også i etablerte medier som skal være med å sikre blant annet vårt
demokrati.
Algoritmene klarer å tilrettelegge for at du får reklame som
appellerer til deg. Antagelig er fagfeltet innen kunstig intelligens utviklet
så bra at de egentlig også klarer sile ut vanlige nyheter eller falske nyheter.
En slik type regulering, uten at vi nærmer oss et samfunn med sensur, blir mer
og mer påtrengende.
Mitt anliggende som leder av Arbeiderpartiets nyoppnevnte
oppvekstutvalg er at barns og unge perspektiv må løftes i denne diskusjonen. En
digital oppvekst handler om mer enn tilgang til digitale verktøy, sikring mot
overvåkning og nettvett. Barns digitale hverdag handler også i stor grad om
samfunnsdeltakelse. Derfor handler en oppvekst poltikk også om en moderne
mediepolitikk som rydder veien til kvalitetsjournalistikken og trygg
informasjon.
Ikke bare må vi finne et godt regelverk som gjør at barn
beskyttes mot vold, mobbing og overgrep. Vi må også regulere slik at barn blir
delaktig og føler seg trygt hjemme i en felles virkelighet. At de blir
deltagere i et felleskap, snarere enn tilskuere i hver sin lille
virkelighetsboble.
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar