torsdag 6. juni 2019

0 visjon mot mobbing i Lillesandskolen



I følge årets kvalitetsmelding for Lillesandskolen rapporterer elevene selv at de opplever mindre mobbing enn før. Dette er målinger vi har hvert år og som baserer seg på elevenes opplevelse av skolemiljø og mobbing. Det er veldig positivt at elever i mindre grad opplever mobbing.

Årsaken til en positiv trend tror jeg er systematisk felles satsing på sosial og emosjonell kompetanse i alle våre skoler. Felles kvalitetsplan for barnehage og skole har språk og sosial emosjonell kompetanse som satsingsområder. I tillegg jobbes det systematisk med klasseledelse, skoleledelse og faglighet i alle ledd. Vi er i ferd med å få etablert miljøteam på alle skoler. For de som ikke er pedagogisk ansatt satses det også på faglighet som f.eks miljøterapeuter. Bedre tverrfaglig samarbeid(BTI) er en stor satsing i hele kommunen.

Vi har opprettet mange nye tiltak som mobbeombud, ambulerende beredsskapsteam mot mobbing og miljøterapeuter. Ingen tiltak virker godt nok alene, men totalpakken, og samarbeid mellom tiltakene gir forhåpentligvis over tid gode vedvarende resultater. Det er hverdagen, hvordan elevene istandsettes til å være ok med hverandre, og hvordan lærere har gode virkemidler til å rettlede og justere elevene, som betyr noe.

Å så må vi ikke glemme den nye paragraf 9 a-4 som setter et krav om aktivitetsplikt fra skolens side. Rapporten viser at vi har ganske mange aktive aktivitetsplaner. Og der er saker som virkelig er tunge for den enkelte elev det gjelder, og som setter krav til stor innsats fra skolens side. Men  aktivitetsplikten sørger for at saker opprettes, jobbes aktivt med og forhåpentligvis får et positivt utfall, i større grad enn før. Kombinasjonen med at det det rapporteres om mindre mobbing med at vi jobber mer aktivt i sakene, ser jeg på som bra.

Men alle, hvert enkelt barn, har rett på et trygt og godt skolemiljø som fremmer helse, trivsel, mestring og læring. Derfor er ikke bare en positiv trend godt nok. Vi kan ikke garantere mot alle uønska hendelser i skolen. Men mobbing handler om vedvarende erting eller krenkelser over tid. En 0-visjon mot mobbing er derfor det eneste riktig målet å ha. Det krever vedvarende systematisk arbeid, fokus og aktiv oppfølging hver eneste dag.



Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar