fredag 18. oktober 2019

I Lillesand er areal tilsvarende 87 fotballbaner bebygd i 100-meters beltet på bare snaut 20 år



Samtlige lag på de fire øverste nivåene i norsk herrefotball, fra Rosenborg til Mandalskameratene, kunne spilt oppgjørene sine i neste serierunde på dette arealet.


Lillesand Arbeiderparti har i flere år hatt sterkt fokus på lokal forvaltning av strandsonen. I utgangspunktet har strandsonen et særskilt vern gjennom et generelt byggeforbud i en 100 meters sone langs sjø og vassdrag.

SSB publiserte i juli tall for hele landet rundt byggeaktivitet i strandsonen. De store nasjonale tallene viser at 70 prosent av strandsonen er tilgjengelig for allmennheten. Men tallene varierer sterkt landet over. Oslo-området og Sørlandet peker seg særskilt ut – i negativ retning. Kun 30% av strandsondearealet rundt Oslo-området er tilgjengelig for allmennheten. På Sørlandet er det 50%. Altså mye mindre andel enn det resten av innbyggerne i landet har.

Går man direkte inn i tabellen og tallene for Lillesand ser vi at vi har 15 514 dekar med strandsone i vår kommune. I 2019 blir 7857 dekar regnet som offentlig tilgjengelig. I år 2000 var dette tallet 8 384.  527 dekar er bygget ned av strandsonen i løpet av 20 år. Ser vi fra år til år ser vi at tallene endrer seg nokså jevnt og stille, ikke dramatisk, nedover mot mindre areal tilgjengelig strandsone for allmennheten. Resultatet er på snaue 20 år er at et området tilsvarende nesten 87 fotballbaner er gjort utilgjengelig for allmennheten.

SSB bruker kartdata. Dette er altså rene tall om hva som bygges av fra hus til veier. Her tar man ikke hensyn til eier.  Rives et bygg ned, så endres kartet og bygges det et opp så endres kartet. Statistikken sier ikke noe hvem som har bygget, om det er dispensasjoner eller gamle arealplaner som er godkjent og så videre. Det er bare ren beskrivelse av ren natur og bebygde områder. Det får heller ikke frem nyanser knyttet til tilrettelegging for allmennheten som f.eks stinett og offentlige oppkjøp av områder. Slåttholmen er f.eks helt lik om det ble eid av motorsportforeninga eller som nå, av kommunen.
Der er unntak i loven for å bygge i 100-meters beltet f.eks gamle reguleringer(se blant annet her for en ny tolkning fra regjering) Og det kan gis dispensasjoner dersom fordelene for allmennheten kan være større enn ulempene ved naturinngrepet. 

Det er kommunene som forvalter dette regelverket.
Årsaken til utbygging  er mange. Det er godkjente reguleringer av hytteområder, boligområder, områder unntatt fra 100-metersregelen og dispensasjoner. I sum er resultatet altså uansett, at området med ren natur i 100 meter sonen blir mindre og mindre. Når er det lite nok? Når stopper det?

I de to siste periodene har det vært skillelinjer i lokalpolitikken i Lillesand, både i hva man har stemt på i planregulering og i enkeltsøknader om dispensasjoner fra 100-meters regelen. Hadde Høyre fått viljen sin i forrige periode hadde Fløreneshalvøya blitt regulert til utbygging i tillegg til Hestheia/området rundt Skifjell friluftsområdet. Begge disse områdene er viktige både natur- og rekreasjonsområder for oss som bor i Lillesand. En nedbygging av friarealer i Lillesand ville hatt høyere fart dersom Høyre alltid hadde fått viljen sin gjennom. I sak om utvidelse av bygg på Bergkirk, en øy ut mot havgapet, fikk Høyre nei fra fylkesmann. Nå presser Erna på for at Høyre skal få ja i disse sakene.

 Høyre er veldig opptatt av at selv om vi har mange dispensasjoner, så handler det ikke om store arealer eller endringer. Det handler ofte om fasadeendring f.eks. Det er ikke fasadeendringer vi i Arbeiderpartiet ønsker å diskutere. Vi er veldig enig i at man ikke bare kan måle antall dispensasjoner, men at vi må se på karakteren av tiltaket.

Arbeiderpartiet sier ja til de dispensasjonssøknader i 100-meters beltet som åpenbart gir større fordeler for enn ulemper for allmennheten. (Helt nederst er en liten beskrivelse av plansakene i år for spesielt interesserte.)

I sommer hadde vi fokus på Skjødøysund hvorhøyreflertallet regulerte inn en båthavn i kommuneplanen mot vår vilje. Grunnen til at vi trekker frem Skjødøysund er både for å vise hvor uegnet en båthavn er i dette sundet er og for å få fram hvordan reguleringsprosesser i strandsonen ofte blir til tilfeldig og går under radaren for både politikere og innbyggerne ellers.

Arbeiderpartiet stod alene i kampen for at dette smale sundet, som benyttes av de mykeste trafikantene på sjøen, badegjester, fritidsfiskere og kajakkpadlere, skulle bygges ned.
Når denne planen nå er kommet til deltaljplanlegging og høring i befolkningen så ser vi at mange reagerer. Flere og flere blir enige med oss. Og partiet Venstre, som stemte for planen i bystyret, er nå ihuga motstandere. Dette sier mye om hvor vanskelig det er å få fokus på konsekvenser av Høyrepolitikk før gravemaskinene kommer.

Lillesand Arbeiderparti ønsker en mer helhetlig tenking rundt utbygging langs strandsonen. Vi ønsker at vi får en egen temaplan for Blindleia. På den måten får vi diskutert grunnleggende hvilken ressurs Blindleia og strandsonen er for oss og diskutert oss frem til hvilke inngrep naturen og neste generasjon tåler. Vi ønsker også at vi jobber fram en langsiktig plan for å få etablert en sammenhengende kyststi i hele kommunen.

For Lillesand Arbeiderparti handler det om våre fellesskapsverdier. Loven om vern i 100-meters beltet og lov om allmenn ferdsel er jo der for å sikre allmennhetens interesser, ikke bare i dag, men i morgen. Intensjonen bak dette lovverket må stå sterkere fremme når vi forvalter våre områder.
Skjærgården i Lillesand er blant Norges mest ettertraktede. Betalingsviljen for å privatisere disse mange og små tiltakene er svært høy. De økonomiske interessene for grunneiere å kunne tilrettelegge for salg av fritidsbebyggelse er enorme.

Hytteeiere er også en ressurs. Hyttene gir folk flott rekreasjon. Turister gir oss inntekter både i form av handel, men ikke minst arbeidsplasser i håndtverkerbransjen. Å ha en egen temaplan, som kartlegger og legger plan for alle ressurser er viktig for at vi skal klare å ta gode balanserte valg.






-------------------------------------------------------------------------
Planutvalgets arbeid i 2019 før sommerferien
Nedenfor følger en kort oppsummering av innholdet i PUV sitt arbeid om noen utvalget saker for behandling av dispensasjon fra byggeforbudet i 100 m beltet.
·       6 møter, 52 saker (ex protokoll, ref- og delegasjonssaker) 13 saker behandler disp fra 100 m belte. (Andre typiske dispensasjonssaker gjelder plankrav, eller betingelser i areal eller reg.plan)

·       Allerede i første møte sørget Frp for at det mot anbefalinger fra Rådmannen og mot Aps stemmer ble gitt tillatelse til vesentlige terrenginngrep for en hytteeier: Sprenging for vei, parkering og svømmebasseng. Huset var i utgangspunktet tillatt plassert her nettopp fordi det ikke var behov eller krav om store terrenginngrep. Presedens tilsier at det må påregnes at andre eiendommer i området vil søke om tilsvarende muligheter. Stedet er Ribe i Høvåg, vestvendt på vegen ut mot Ulvøysund, sak 7/19 i PUV.

·       I femte møte fikk også Frp gjennomslag for at en fritidseiendom på Bjørnholmen fikk utvide sitt fotavtrykk med nytt anneks og tillbygg. Eiendommen inngår i et spesialområde for bevaring og hvor ny bebyggelse ifølge verneplanen ikke skal tillates. Begrunnelsen fra Frp: «tiltaket… vil gi en vesentlig forbedret bruksverdi..». Sak 45/19 i PUV. Begrunnelsen fra posisjonen er altså at den private nytteverdien har forrang foran nasjonale føringer om bærekraftig forvaltning.

·       I femte møtet fikk Frp også gjennomslag for å tillate oppføring av sjøbod på eksisterende brygge, mot Fylkesmannens advarsler om at den samlede virkningen av mange små tiltak medfører økt privatisert bruk og forsterker inntrykket av en nedbygget strandsone. Sak 49/19 i PUV. Begrunnelsen er bl. At det tidligere er tillatt bygging av sjøboder i området. Ofte er vedtakene fra Frp begrunnet med at en dispensasjon ikke skaper presedens siden hver sak er unik eller at dispensasjon må gis fordi det er gitt i andre saker tidligere. Ikke vanskelig å se spiraleffekten her….



Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar