onsdag 16. oktober 2019

Nytt bystyre i Lillesand


Jeg vil gjerne starte denne perioden med å takke for forrige. Da med en særskilt henvendelse til deg ordfører som nå har dine siste minutter med klubba i hånda.

Og gratulerer og lykke til, til dere alle sammen. Vi er stemt inn på forskjellig program og har ulike verdisyn.  Vi er alle, like ydmyke ja, men også like ivrige på å gjøre vårt lille bidrag for fellesskapet. Respekten for oppgaven og respekten for hverandre ligger til grunn.

Selv er jeg stolt og ambisiøs på egen gruppes vegne. Vi er full av pågangsmot til å drive aktiv vaktbikkjepolitikk samtidig som vi vil jobbe konstruktivt for å nå de mål vi selv satt oss når vi ba om velgernes tillit. 

Vi vil at vi når et mål om 60% heltidsstillinger i vår kommune
Vi vil ha bedre og billigere SFO for våre barn
Vi vil sørge for at kommuneplanen omgjør Lillesand til Sørlandets Klimakommune
Vi vil at Blindleia skal være for alle, både i dag og for neste generasjon

Vår gruppes arbeidsmotto er inspirert av verdensmesteren Warholms motto: Det er bedre med godt gjort enn godt sagt. I det ligger det at vi kommer til å jobbe konstruktivt for å få til bedre resultater, for å klare å gi bedre tjenester og tilpasse oss nye omgivelser og krav.Men vi kommer til å jobbe mot våre mål, det vi har lovet våre velgere.

Det er mange som har stemt Arbeiderpartiet i år. Langt flere enn f.eks 4 av partiene som har kommet i posisjon til både å lede utvalg, men også til å sikre flertall for deler av sin politikk. Det er selvsagt politikkens spilleregler og logikk som respekteres. Men i det ligger det også at flertallets makt må forvaltes klokt.

I lokalpolitikken er det mange som sier at det gjelder å finne gode løsninger, at partipolitikk ikke er så viktig. Jeg er bare delvis enig i et slikt utsagn. Det er viktig å være løsningorientert og samarbeidsvillig. Men ditt ståsted og din avgjørelse i denne sal er som regel begrunnet i dine verdier. Og i en flertallskonstellasjon er det noens verdier som har vunnet fram. Og det er ikke nødvendigvis konfliktløst. Det ligger makt i denne sal. Det flertallet får banket gjennom  får betydning for folks liv og hverdag, på godt men også på vondt.

Jeg håper vi kan debattere i en god tone, som gjør at vi kan se hverandre i øynene når vi går hjem. Samtidig ønsker jeg, som en del av opposisjonen som ikke har vunnet fram et flertall, at det gis rom for et kritisk blikk og gjennomgang av de som har flertallsmakta. Vi er et lite samfunn i Lillesand. Det å alene kritisere flertallet kan oppleves som personlig krevende. Og selv om vi skal holde oss for god til personlige karakteristikker i bystyresalen, så håper jeg det er takhøyde for at opposisjonen skal få kommentere, og til og med karakterisere politikken. En kritisk opposisjon kan være like viktig i et samfunn som en handlekraftig posisjon.
Et godt og konstruktivt debattklima kan være viktig for et godt arbeidsklima her i bystyret. Det viktige er likevel ikke hvordan vi har det, men hvordan folk får det, etter at vi har gjort våre beslutninger.

Jeg startet med å takke ordfører gjennom 16 år for et godt samarbeid. Jeg ønsker å avslutte med å henvende meg til påtroppende ordfører. Lykke til med dine nye utfordringer. Jeg er ivrig etter å bli en av de som utfordrer deg mest, men jeg håper og tror det skal bli en 4-års varig duell som til syvende og sist skal komme folk i Lillesand til gode.


talen med holdt i konstituerende møte i Lillesand bystyre 16.10.2019


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar